بلوک‌های ساختمانی چیست؟

بلوک های ساختمانی یک قطعه مجزا و پیش ساخته از سیمان و سایر مواد اولیه ساخت و ساز است که می‌تواند به عنوان بخشی از سازه مورد استفاده قرار گیرد. بلوکهای ساختمانی به عنوان یک بخش مجزا در بدنه سازه بتنی یا فولادی به کار گرفته می‌شود و سرعت ساخت و ساز را افزایش می‌دهد. استفاده از این بلوکها به معنی کاهش استفاده از مواد خام در محل پروژه است و سرعت ساخت و ساز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.نکته بسیار مهم در مورد بلوکها این است که انواع مختلفی از آن‌ها ساخته شده است و هر پیمانکاری می‌تواند با توجه به نیاز خود، مدل‌های مختلفی از آن‌ها را به کار ببرد. برخی از این بلوکها بر پایه سیمان ساخته شده و برخی دیگر از سایر مواد ساختمانی مانند لیکا و گل رس.

انواع بلوکهای ساختمانی کدام اند

یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساختمان سازی بلوک می باشد. بلوکها در انواع مختلفی وجود داشته و در تولید آن از متریال مختلف استفاده می شود که در این میان بلوکهای بتنی و سفالی بیشترین استفاده را در میان سایر بلوکها دارند

در ساخت بلوک از ترکیب سیمان ، آب ، ماسه و دیگر سنگدانه ها استفاده می شود

بلوکهای سیمانی

بلوکهای سیمانی نمونه ای از انواع بلوک استاندارد می باشند که در دو دسته باربر و غیرباربر قرار می گیرند.

بلوکهای سیمانی معمولی

در ساخت بلوکهای سیمانی معمولی از شن و ماسه طبیعی رودخانه استفاده می شود. چگالی این گونه بلوکها پس از انجام فرآیند خشک شدن حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. تولید این گونه بلوکها در فرم های مختلف و به دو صورت بلوکهای سیمانی دیواری و بلوکهای سیمانی سقفی صورت می گیرد.

بلوک سیمانی سبک

به بلوکهای سیمانی که چگالی آن ها ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد،بلوک سبک یا پوکه ای گفته می شود. بلوکهای سیمانی سبک بر اساس چگالی آن ها در چهار دسته رده بندی می شوند:

سیمانی سبک رده یک: چگالی این بلوکها پس از خشک شدن در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.

 سیمانی سبک رده دو: چگالی این بلوکها پس از خشک شدن در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

 سیمانی رده سه: چگالی این گونه بلوکها پس از خشک شدن در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

سیمانی رده چهار: چگالی این گونه بلوکها پس از خشک شدن در حدود ۱۷۰۰تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این بلوکها در دسته بلوکهای نیمه سبک قرار می گیرند.

یاد آوری۱:بلوک سیمانی رده چهار جزو بلوکهای نیمه سبک محسوب می شود.

بلوک نیمه سبک

به بلوکهایی گفته می شود که چگالی آن ها در محدوده  (۲۰۰۰-۱۷۰۰) کیلوگرم بر متر مکعب باشد.

مواد تشکیل دهنده

سیمان مناسب برای ساخت بلوکهای سیمانی سبک باید یکی یا ترکیبی از موارد زیر باشد:

سیمان پرتلند

سیمان پرتلند سرباره ای

سیمان پرتلند آهکی

سیمان بنایی

سیمان مرکب

سیمان پرتلند سفید

سبک دانه ها:

برای ساخت بلوکهای سیمانی سبک، سبک دانه هایی مانند پوکه معدنی ،رس منبسط شده یا مخلوطی از هر دو و یا هر نوع سبک دانه پایه معدنی یا سنگدانه ای با بلوکهایی ساخته شده قابل استفاده است.

یادآوری:ترکیبی از سبک دانه های معدنی و آلی نیز در ساخت بلوکهای سیمانی سبک استفاده می شود.

شکل بلوک

بلوکهای سیمانی سبک ساختمانی را میتوان به شکل مکعب مستطیل یا اشکال ویژه هندسی تولید کرد.

سطح نمای بلوکها می تواند صاف یا نقش دار باشد. برای ایجاد اتصالات بهتر،سطوح جانبی این بلوکها (سطوح غیر نما)می تواند دارای کام و زبانه باشد.

بلوک سیمانی یکی از کاربردی ترین مصالح در امر ساخت و ساز میباشد؛ این سازه های سیمانی به قطعاتی اطلاق میشوند که در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شوند و با توجه به نوع کاربردشان در ساختن آنها از مصالح مختلفی استفاده میکنند.

هر کشوری با توجه به شرایط اقلیمی و نوع زندگی از مصالح مختلفی بهره میبرد و در کشور ما به دلیل شرایط عمومی حاکم، بلوکهای سیمانی استفاده ی متداولی دارند.

اجزای تشکیل دهنده ی بلوکهای سیمانی عمدتا از مواد زیر تشکیل شده است

*سیمان پرتلند

*مصالح سنگی(مخلوط شن و ماسه)

*آب

مواد تشکیل دهنده این مصالح باید بر اساس میزان تعیین شده برای مقاومت مورد نظر، با دقت بالایی بر حسب وزن و حجم پیمانه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

پس از اندازه گیری دقیق، مصالح با یکدیگر مخلوط شده و قالب گیری میشوند. در مرحله ی آخر نیز عمل آوری و محافظت از بتن در برابر اثرات نامطلوب محیطی مثل گرما و تابش آفتاب، بارندگی، سرما و یخبندان انجام میگیرد.

انواع بلوکهای سیمانی

از نظر ظاهری به دسته های زیر تقسیم میشوند:

*توخالی باربر

*توخالی غیر باربر

*توپر

*آجر بتنی

اما در نهایت مقاومت فشاری بلوک سیمانی توخالی غیر باربر نباید کمتر از ۴۰ باشد و غیر باربرها نیز باید مقاومت فشاری در حدود ۶۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع را داشته باشند.

دیدگاه‌ها 0

*
*

باز کردن چت
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟